Det snakkes om digital suverenitet, om risikoen knyttet til overvekt av amerikanske leverandører til offentlige tjenester og #GDPR, men #helseplattformen den består.
Det snakkes om digital suverenitet, om risikoen knyttet til overvekt av amerikanske leverandører til offentlige tjenester og #GDPR, men #helseplattformen den består.
#Helseplattformen er et perfekt eksempel på hvorfor det burde være krav om #interoperabilitet i offentlige digitale løsninger.
Ikke lock-in i store hvaler. Men stein for stein i løsninger hvor du har kontroll og eierskap.
Interoperabilitet altså. Eneste løsning for fremtiden.
#Helseplattformen (HP) er ment å vare i ca 18 år (ifølge Wikipedia).
Prosjektet startet i 2012, men fra kontrakt 2019+18≈2037.
Det er 14 år siden 2012.
Hvis en skal utfase HP etter _planlagt_ tid så må nyhelseprogramvareprosjekt uansett snart starte (ca 2027) hvis en skal følge innføringa av HP som modell.
https://www.adressa.no/nyheter/trondelag/i/aJJJOa/dette-er-prislappen-for-aa-skrote-helseplattformen
Hva om staten satt av en milliard til å tilpasse åpen kildekode til norske behov?
- Laget en egen Linux distro?
- Forbedret åpen kildekode prosjekter
- Tilpasse Libreoffice til bruk ved offentlige virksomheter.
- Skytjenester for offentlig, private og næringsliv
- Helseplattform
- AOSP
Hvor mye kan bli gjort for den summen?
Helseplattformen alene blir vel fem milliarder, minst.
Offentlig penger - offentlig kildekode.
På et tidspunkt så skal vel #Helseplattformen uansett avvikles, man er bare uenig om når dette skal skje.
Eller har man tenkt å ha Epic sin programvare til «evig» tid?
https://www.adressa.no/debatt/i/m0PW4O/skrote-helseplattformen
TRUMPISME
Driter i konsekvensene. Skjønner ikke ikke hva det handler om. First house lobbyspeak.
(fritt valg)
Together til the end
Tenk å helt på ekte være rikspolitiker, ja minister i regjering til og med, og bruke irreversibel kostnad (sunk cost) som argument.
#Norsktut #Allheimen #NRK #Helseplattformen #LogiskFeilslutning
For dårlig brukervennlighet i pasientsystemer får sykehusleger til å slutte i jobben https://www.aftenposten.no/norge/i/zAdmg1/legene-slakter-brukervennligheten-i-helseplattformen