Avasin eilen radion lenkiltä tullessamme, ja joku ohjelma oli kesken. Siinä puhuttiin Eeva Kilvestä, ja kun puhuttiin niin pitkään, pelästyin, että onko #EevaKilpi guallu; silloinhan sitä raivataan ex tempore ohjelmistoon pitkää pätkää muisteluun.
Mutta ei onneks ollut #Kilpi guallu. Vaan eilen oli hänen syntymäpäivänsä. 98 vuotta. HUH! Ja WAU!
Ko. ohjelma oli #HavaintojaMuutoksesta, ja sen voi kuunnella Areenasta:
Runoissa soi aiempien sukupolvien laulu. Eeva Kilpi on luonut runoja ja teoksia usealla eri vuosikymmenellä. Hän ei ole taipunut ajan hengen trendien tai vaatimusten alle. Hän on puolustanut niin metsiä kuin muunlajisiakin. Miten runous voi auttaa suunnistamaan elämässä? Miten tulevaisuutta voi rakentaa runojen kautta? Toimittaja Satu Kivelän vieraana kirja-alan ammattilainen ja kirjoittaja Anna-Riikka Carlson ja Puistokatu 4:n toiminnanjohtaja Minttu Jaakkola.
📚Kirjavinkki📚
✨Eeva Kilpi: Tamara
(WSOY, 2024/alkuperäinen 1972)
Tämä oli #klassikoidenlukuseura tammikuun luettava teos.
Kirja tuntui olevan aikaansa edellä.
Pidän kirjan suhdeanarkiasta. Tässä päähenkilö saa suhteestaan Tamaraan hyvin erilaisia asioita kuin, mitä Tamara muissa suhteissaan antaa. Tässä onnistutaan kuvaamaan suhteiden monimuotoisuutta kiinnostavasti (vaikkakaan kaikki toiminta suhteissa ei ole eettistä).
Pidän kirjan tarkasta luonnon havainnoinnista, mitä on paljon. Luontoa kuvaillaan elävästi ja yksityiskohtaisesti. Läheisyyden kuvauksissa oli käytetty mielikuvitusta. Kaikista niistä en pitänyt, mutta jotkin olivat kiinnostavia.
Odotin tämän olevan Tamaran näkökulmasta kirjoitettu, mutta tämä olikin kuvattu hänen kumppaninsa näkökulmasta, mikä ehkä vähän latisti kirjaa minulle.
Kirjan loppupuolisko tuntui jostain syystä raskaalta lukea. Ehkä pieni tauko välissä aiheutti sen tai sitten en oikein kiinnittynyt tarinaan kunnolla. Loppujen lopuksi taistelin itseni lopun läpi kahdessa viikossa muutama sivu kerrallaan. 😅
Jälkikäteen mietin, olisiko tässä voinut olla jotain syvempiä merkityksiä. Osallistuin lukupiirin keskusteluun liian myöhään, enkä saanut vastauksia muilta tämän lukeneilta ajatuksiini.🤔
Vähän ärsyttää, että tässä olisi ollut ainekset upeaan kirjaan, mutta nyt se tuntui lässähtävän loppua kohti.
#kirjamastodon #kirjamasto #kirjadon #kirjat #lukeminen #kirjavinkit #klassikko #klassikkokirjat #wsoykirjat #EevaKilpi #Tamara
Onko täällä #eevakilpi-faneja? Mistä teoksesta kannattaisi aloittaa hänen tuotantoonsa tutustuminen?
https://mementomori.social/@jjanhone@pixelfed.fi/113986674569934738
"Nukkumaan käydessä ajattelen:
Huomenna minä lämmitän saunan,
pidän itseäni hyvänä,
kävelytän, uitan, pesen,
kutsun itseni iltateelle,
puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen, kehun:
Sinä pieni urhea nainen, minä luotan sinuun." (Eeva Kilpi)