Belastingdienst schond privacywetgeving met gebruik van Adobe Analytics. Ook blijkt de fiscus allerlei persoonsgegevens met het Amerikaanse bedrijf deelde. De trackingsoftware van Adobe is inmiddels op de website van de Belastingdienst uitgeschakeld. Ook is bij de Autoriteit Persoonsgegevens melding gedaan van een #datalek. Adobe Analytics is trackingsoftware waarmee websites allerlei informatie over hun bezoekers kunnen verzamelen.

Met dank aan @Mickbeer :

https://www.security.nl/posting/942222/Belastingdienst+schond+privacywetgeving+met+gebruik+van+Adobe+Analytics

#privacy

Belastingdienst schond privacywetgeving met gebruik van Adobe Analytics - Security.NL

En opnieuw is #salesforce betrokken bij een #datalek. Dit keer bij #LastPass. Wanneer stoppen we eens met alle data van iedereen maar te willen hebben? #Tweakers https://tweakers.net/nieuws/249376/lastpass-meldt-datalek-via-populaire-klue-integratie-met-salesforce.html
LastPass meldt datalek via populaire Klue-integratie met Salesforce

LastPass laat klanten weten dat het slachtoffer is van een datalek via Klue, een marktanalyseplatform. Die tool is via het Salesforce-platform geïntegreerd. De cyberaanval trof via deze weg veel meer bedrijven.

Tweakers
@michelbestaat.thereforeiam.eu

Ik vond de slogan van #ODIDO hier wel erg leuk:

#WijZijnOpen en dat na het #DataLek dan is dat wel hard
🤣🤣🤣

Eén klik. Meer was er niet nodig om de mailbox van een slachtoffer leeg te trekken.

Elke dag een nieuwe vraag die je kunt beantwoorden op https://www.ccinfo.nl

Welke slimme assistenten in uw organisatie hebben op dit moment toegang tot de mailboxen van uw medewerkers?

#Cybersecurity #Copilot #Microsoft365 #datalek #informatiebeveiliging

@elmine

Ja, herkenbaar! Hier ook een duidelijke toename te merken van inlogpogingen op dingen waar ik een tweede factor auth op heb, meer smsjes, meer callfarmbelletjes en veel meer spammails.

In mijn geval ‘dankzij’ oa bevolkingsonderzoek datalek.

Daarom steun ik ;
https://www.womensrightscollective.nl/

#data #welietsteverbergen #datalek #vrouwen #rechten

Women's Rights Collective

Security (b)log: Lekkende cruise
Het schip was intact, maar de data waren gelekt.

#datalek #privacy #security #AVG

GBBW: ook kledingdata gelekt | Google verantwoordelijk voor z'n AI-samenvattingen | cybercriminelen houden van scholen | meer

https://securityblogpatrick.blogspot.com/

En zo heeft de klant last van het #datalek van #Odido omdat ze te beroerd zijn om jou gegevens adequaat te beschermen.

Odido-klanten opgelet voor deze frauduleuze mail namens je provider over de klantgegevens in je account
https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/odido-klanten-opgelet-voor-deze-frauduleuze-mail-namens-je-provider-over-de-klantgegevens-in-je-account-20355

Odido-klanten opgelet voor deze frauduleuze mail namens je provider over de klantgegevens in je account

Zit jij bij Odido voor je mobiel, glasvezel internet of tv? Pas dan op, want oplichters sturen je namens je provider een valse mail over de geldigheid van je...

Opgelicht?!

Je verwacht het niet, maarreh... 😉

'Een voorbeeld waarbij dit misging, is bij de gemeente Eindhoven. Vorig jaar bleek uit een steekproef dat medewerkers van de gemeente in een maand tijd meer dan duizend documenten met persoonsgegevens naar externe #AI-tools hadden geüpload.

"Denk aan BSN-nummers, aan Wmo-gegevens, gegevens over verslavingsgevoeligheid of financieel gevoelige data", zegt Remco van der Schoot, AI-onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht. "Daardoor ontstond een #datalek."' 😱

'Ook technologiebedrijf #Amazon legde het AI-gebruik onder werknemers aan banden, nadat bleek dat bedrijfsinformatie openbaar was geworden. "Als we data in een AI-model zetten, kan die data worden gebruikt om het model te trainen", legt Van der Schoot uit. "Dan kan het dus gebeuren dat die informatie publiek toegankelijk wordt, en dat is bij Amazon gebeurd. Interne documentatie werd teruggevonden in #ChatGPT."' 😅

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2617591-waarschuwing-voor-personeel-dat-met-ai-aan-de-slag-gaat-kans-op-datalek-groot

Waarschuwing voor personeel dat met AI aan de slag gaat: 'Kans op datalek groot'

AI-gebruik door werknemers buiten het zicht van de organisatie, wordt ook wel 'shadow AI' genoemd. De risico's zijn groot, zeggen deskundigen.

📰 Gevoelige gegevens mensen met schulden op straat door datalek bewindvoerders

https://nieuwsjunkies.nl/artikel/1HBD

🕖 07:08 | RTL Nieuws
🔸 #Fraude #Datalek #Privacy #Schulden #Bewindvoerder

Gevoelige gegevens mensen met schulden op straat door datalek bewindvoerders

Cybercriminelen kunnen heel eenvoudig klantgegevens van bewindvoerders buitmaken. Daardoor kunnen persoonsgegevens van mensen met financiële problemen, een groep die extra kwetsbaar is voor fraude en uitbuiting, in verkeerde handen vallen. Het gevaar schuilt in slecht beveiligde oude e-mailadressen.

RTL Nieuws

@nrc_nl Hoezo publiceren jullie een econoom met een idee over iets waar hij helemaal geen verstand van heeft? 🤦‍♀️
Nee, losgeld betalen is helemaal niet "soms het beste" bij gijzelingssoftware.

Een opinie is irrelevant en wekt de verkeerde suggestie. Je kunt niet afkopen. Het is een feit dat betalen juist niet het beste is. Slachtoffers hebben er niets aan, ze krijgen alleen de hogere kans dat ze elders opnieuw slachtoffer worden. Want geld. #Security #Privacy #Datalek

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/06/05/losgeld-betalen-aan-digitale-straatrovers-is-soms-maar-gewoon-het-beste-a4928901