OM: Zorgfraude 10 miljard per jaar: https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/jeugdzorg/om-zorgfraude-10-miljard-per-jaar
Het kabinet-Jetten wil 6,5 miljard euro besparen op uitkeringen.
#WIA #WW #SocialeZekerheid #AOW #Zorg #Zorgfraude #KabinetJetten #D66 #VVD #CDA

Het Openbaar Ministerie (OM) is niet in staat de toenemende criminaliteit in de zorg te bestrijden. Dat zegt het OM in een interview met de onderzoeksjournalistieke platforms Follow the Money en Pointer. ‘Er wordt jaarlijks voor 10 miljard gefraudeerd’
En dit dan "In december waarschuwde voormalig ASML-topman Peter Wennink voor het scenario dat nu dreigt te ontstaan. Hij was door het vorige kabinet gevraagd advies uit te brengen over hoe we in de toekomst ons geld kunnen blijven verdienen. 🙀
Zijn belangrijkste boodschap: pijnlijke keuzes durven maken en koers houden. De kosten voor de AOW en de zorg kunnen niet meer worden opgebracht als de politiek niet radicaal ingrijpt."
Emeritushoogleraar Paul de Beer waarschuwt in het radioprogramma Kwestie van Centen (gesprek met Martin Visser) tegen de plannen van het kabinet om fors te bezuinigen op sociale zekerheid in Nederland. Hij stelt dat eerdere versoberingen van de WW de werkhervatting niet hebben versneld en dat jarenlange aanscherpingen de re-integratie van werklozen niet hebben verbeterd. Ook bekritiseert hij de aanpak van de AOW: het Centraal Planbureau zou de toekomstige kosten structureel te hoog inschatten, waardoor maatregelen op basis van die cijfers onterecht lijken. Volgens De Beer moeten beleidsmakers terughoudender en kritischer naar zulke bezuinigingsvoorstellen kijken.
📰 Voedselbank gaf vorig jaar meer mensen hulp, en de doelgroep verandert
https://nieuwsjunkies.nl/artikel/1H1m
🕥 10:41 | RTL Nieuws
🔸 #Voedselbank #Pensioen #ZZP #AOW #Voedsel

Voedselbanken Nederland heeft vorig jaar meer mensen van voedsel voorzien. Het aantal mensen dat hulp nodig had, steeg met 7,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Steeds vaker kloppen werkende armen, zzp'ers en AOW'ers zonder aanvullend pensioen aan bij een voedselbank.
📰 Achter de schermen bij de corona-verhoren en toch geen AOW-verhoging
WW en WIA kosten minder dan ooit https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/ww-en-wia-kosten-minder-dan-ooit-toch-wil-het-kabinet-jetten-er-nog-miljarden-weghalen
Dus miljarden weghalen bij zorg en sociale zekerheid is onnodig en asociaal! @fnv #WW #WIA #AOW #zorg
Daarom gaan we door met acties! https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2026/05/bonden-gaan-door-met-stakingen-en-acties
Meld je aan voor acties in jouw regio: https://www.fnv.nl/acties/de-toekomst-is-van-ons/meld-je-aan-voor-de-actie-in-jouw-regio ✍️
https://mastodon.social/@Matthijs85/116635881274558866
Ron Fresen zit er ook en die geeft aan dat zelfs de werkgevers de kant van de vakbonden kozen om de economie te versterken, energie te kunnen blijven leveren en die dingen.